Odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis
15.11.2019

Informacje na temat muralu
14 listopada 2019 roku odbyła się uroczystość odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis.

14 listopada odbyła się uroczystość odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis. Mural powstał na przełomie października i listopada. Został namalowany przez krakowskiego artystę Mikołaja Rejsa.
Jest to projekt typu „site specific” o ciepłej kolorystyce wykorzystujący jako inspirację artefakty znajdujące się we wnętrzu Oddziału Muzeum Krakowa – Thesaurus Cracoviensis. Głównym motywem jest narracja traktująca o przemieszczaniu w swoistej stylistyce z elementami oniryczności. Prawe skrzydło budynku jest ozdobione delikatnym akcentem w postaci dynamicznego artefaktu oraz nici i latawca.
Głównymi elementami muralu są postaci budujące interakcje między obrazem a rzeczywistością. Narracja opowiada o spotkaniu Jana Twardowskiego, który wraca wraz z kogutem z odległych galaktyk do swojej małżonki ze skrzynią pełną planet znalezionych podczas podróży po uniwersum. Wspólnie otwierają skrzynię z bliźniaczymi planetami Ziemi. Twardowski odziany jest w ubiór ze sztuki „Bolesław Śmiały” z 1904 roku zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego. Po prawej stronie postaci znajduje się statek kosmiczny zwany Balsaminką, którym z kolei przyleciał Turek (zegar w postaci figurki ze zbiorów Muzeum). Nad Balsaminką znajduje się ramka z tekstem nawiązująca do renesansowego magicznego zwierciadła Twardowskiego. W drugiej części znajdują się ornamenty zaczerpnięte z muzealnych kafli oraz właśnie zegar-Turek goniący latawiec (tu widzimy narzutę Sieciecha ze sztuki „Bolesław Śmiały”), do której przyczepiony jest klucz, który z kolei „nakręca” Turka.
Projekt stanowi autorską interpretację Mikołaja Rejsa i zawiera pewne niedopowiedzenia, które mogą być różnie interpretowane przez odbiorców.
Jest to projekt typu „site specific” o ciepłej kolorystyce wykorzystujący jako inspirację artefakty znajdujące się we wnętrzu Oddziału Muzeum Krakowa – Thesaurus Cracoviensis. Głównym motywem jest narracja traktująca o przemieszczaniu w swoistej stylistyce z elementami oniryczności. Prawe skrzydło budynku jest ozdobione delikatnym akcentem w postaci dynamicznego artefaktu oraz nici i latawca.
Głównymi elementami muralu są postaci budujące interakcje między obrazem a rzeczywistością. Narracja opowiada o spotkaniu Jana Twardowskiego, który wraca wraz z kogutem z odległych galaktyk do swojej małżonki ze skrzynią pełną planet znalezionych podczas podróży po uniwersum. Wspólnie otwierają skrzynię z bliźniaczymi planetami Ziemi. Twardowski odziany jest w ubiór ze sztuki „Bolesław Śmiały” z 1904 roku zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego. Po prawej stronie postaci znajduje się statek kosmiczny zwany Balsaminką, którym z kolei przyleciał Turek (zegar w postaci figurki ze zbiorów Muzeum). Nad Balsaminką znajduje się ramka z tekstem nawiązująca do renesansowego magicznego zwierciadła Twardowskiego. W drugiej części znajdują się ornamenty zaczerpnięte z muzealnych kafli oraz właśnie zegar-Turek goniący latawiec (tu widzimy narzutę Sieciecha ze sztuki „Bolesław Śmiały”), do której przyczepiony jest klucz, który z kolei „nakręca” Turka.
Projekt stanowi autorską interpretację Mikołaja Rejsa i zawiera pewne niedopowiedzenia, które mogą być różnie interpretowane przez odbiorców.
